torstai 12. elokuuta 2010

Jippii!

Minut on hyväksytty leikattavaksi!! Ihan mieletöntä, en tiedä miten päin olisin!

Tänään kävin ravintoterapeutilla, käytiin vielä kertaalleen läpi mun laihdutushistoria, leikkausta edeltävä ENE-dieetti sekä leikkauksen jälkeinen ruokavalio. Samoin sain tietää kontrollit, mitä leikkauksen jälkeen on tulossa ja miten tämä homma tästä menee muutenkin eteenpäin.

Nyt seuraava askel olisi gastroskopia, se pitäisi kuulemma olla jo elokuussa, eli aika pitäisi tulla ihan lähipäivinä kotiin. Mä olen vähän skeptinen ehtiikö se muka vielä tälle kuulle, kun jo puolivälissä kuuta mennään, mutta pakko kai se on uskoa. Siitä lähtee sitten viimeistään lähete Vaasaan, jos ei jo aiemminkin. Myös ylävatsan ultraus tehdään ennen leikkausta vielä.
Mutta itse operaatio on mahdollisesti syksyn aikana, viimeistään helmikuussa. Omiin kuvioihini tuo syksy osuisi ehkä paremmin, joten pitää yrittää soitella jononhoitajalle, kunhan lähete menee hänelle saakka. Jos vaikka saisin jonkin peruutuspaikan sinne itselleni sopivaan väliin.

Mutta se päätös on tehty. Minut leikataan. Ja minä tulen joskus olemaan vielä normaalipainoinen!

5 kommenttia:

  1. Onneksi olkoon :) ittellä just siirty girurgin aika sairaalan toimesta lokakuulle, eli odottelu jatkuu edelleen..

    lähtö tilanteessa ittellä oli paino 136kg (pittuus 160cm), eka lääkäri käynnillä painoin 133kg ja siitä piti saada se tietty prosennti määrä pois, jotta näkivät, että riittääkö motivaatio ja just sain riittävästi painoa pois..

    en suinkaan ole lopettanut painon pudotusta vielä tuohon, vaan olen antanut painon hipsiä omia aikojaan alaspäin ja nyt olen saanut jo 16-18kg pois (työkamppeet lököttää, mutta muutoin ei kyllä itte ainakaan kropassa mitään eroa entiseen huomaa) edelleen toivon, että pääsen leikkaukseen ja saisin kokea, että mitä on, kun on normaali vartaloinen..

    VastaaPoista
  2. Musta kans tuntuu, että vaikka mä olen aiemmin pudottanut parhaimmillaan melkein 30 kg, niin mitään eroa ei muka kropassa huomannut. Tai siis itse en huomannut. Vaatekoko kyllä pieneni ja koko ajan sain kuulla, että oon laihtunu, mutta ei sitä itse tosiaan rekisteröiny juuri lainkaan. Valokuvissa näki pienen eron, mutta eipä tuo ero suuri ollut niissäkään.
    Mutta nyt tietää, että oikeasti on mahdollista päästä kunnolla pienenemään. Jos joskus näkis taas ne kaksinumeroiset luvut vaa'assa. Vois olla melko huippu fiilis!

    VastaaPoista
  3. Hei aivan mahtavaa!!!!! Onnea miljoonasti!!

    Aika menee tosi nopeaan ja kohta jo huomaat, että leikkaus on.. :P

    Gastro aikakin on jo.. MIksi muuten julkisella siihen pitää mennä, kun yksityisellä ne ei sitä tee..koska se on kuulemma perjaatteessa turhaa - saman testin voi tehdä muutenkin. Vaikka syynsä kai siihenkin on :)

    Kuinka pitkä ene ennen leikkausta tulossa sulle? Millaisia neuvoja sait leikkauksen jälkeiseen aikaan?

    Tsemppiä!!!

    VastaaPoista
  4. Kiitos onnitteluista :)

    Mä en tiedä miksi julkisella tuo gastro on pakollinen. Se pelottaa mua ihan sikana, mutta koitan vaan pitää mielessä palkinnon ja sen avulla jaksaa ne piitkät minuutit.

    Mä en vielä tiedä enen pituudesta. Rt sanoi, että todennäköisesti 4 viikkoa, mutta ei kannata ihmetellä kuuttakaan. Leikkauksen jälkeisestä ajasta sanoi, että kuukausi nestemäistä ja toinen kuukausi sosemaista. Nestemäiseksi lounaaksi esimerkiksi Knorr vie-juomia tai juotavia jogurtteja tms. Ja että vesipullo ihan koko ajan mukana ja pieniä hörppyjä jatkuvasti. 2 litraa olisi hyvä saada päivässä menemään, ja jos ei saa, siitä jää nopsaan kiinni verikokeissa.
    Jänskättää, mutta positiivisella tavalla =)

    VastaaPoista
  5. Ohoi, kuukausi nesteitä ja kuukausi soseita? :O Ompas meille annettu erilaiset ohjeet.. mulle RT sanoi, että ekat 2-4 päivää nestemäisiä ja sitten seuraava viikko soseita ja siitä sitten pikkuhiljaa karkeempaa ruokaa.. :) Hassua, kuinka käytännöt vaihtelee.

    Nestemääräykset on samat - mitenhän sinne masuun sitten mahtuu? Hankkis sellaisen kypärän, johon saa pullot kiinni ja siitä pilli suuhun, et muistaa hörppiä :D

    VastaaPoista